Zdravstvene prednosti mediteranske prehrane

Mediteranska prehrana

Mediteranski model prehrane temelj je takozvanoj piramidi zdrave prehrane. Ona u sebi sadrži ravnotežu u unosu skupina namirnica koje pomažu pri unosu potrebnih nutrijenata, a to su bjelančevine, ugljikohidrati, vitamini, minerali i vlakna. Uz to je potrebna raznovrsnost u prehrani i umjerena tjelesna aktivnost. Potječe iz područja Sredozemlja, područja u kojem najbolje uspijevaju masline koje pružaju temelj mediteranske kuhinje – maslinovo ulje. Ono u sebi sadrži veliki udio nezasićenih masnih kiselina, od kojih je veliki udio oleinske, te manjim dijelom linolne i linolenske kiseline. Ove kiseline pomažu jetri u regulaciji masnoće i svode na minimum LDL ili loši kolesterol, štite sluznicu želuca, potiču rad crijeva te pozitivno utječu na krvožilni sustav.

Talijanski tip mediteranske kuhinje

Izvorna talijanska kuhinja zasnovana je na mediteranskoj prehrani uz dodatak začinskoga bilja i tradicionalnih specifičnosti uglavnom vezanih uz podneblje. Ovaj tip prehrane obuhvaća visok unos maslinova ulja, hrane biljnoga porijekla – voća, povrća, orašastih plodova i žitarica, umjeren unos ribe i peradi i nisku razinu konzumacije mliječnih proizvoda, crvenog mesa, mesnih prerađevina i slatkiša.

Iako se na prvi pogled može pomisliti da se u Italiji konzumira previše ugljikohidrata, činjenica je da se tjestenina i pizze jedu u puno manjim količinama po obroku u usporedbi s, primjerice, Hrvatskom. Talijanska kuhinja koristi gotovo isključivo maslinovo ulje, a osim toga je zasnovana na svježe ubranim biljkama, žitaricama, mahunarkama i sjemenkama. Redovito se konzumira i meso, mliječni proizvodi i jaja, ali u manjim količinama. Talijani uživaju u jelu polako ga žvačući, osobito jer se brojna jela spremaju “al dente”. Budući da se jede polako, organizam stigne na vrijeme doživjeti osjećaj sitosti, čime se sprječava prejedanje.

Uz sam unos hrane, i kultura hrane je jako važna i obuhvaća sve one čimbenike povezane s mediteranskim načinom života – zajedničko objedovanje koje traje dugo i poslijepodnevni odmor. Obrok nije oblik zadovoljavanja potrebe za hranom, već pravi mali društveni ili obiteljski događaj. Svi ti čimbenici zajedno pomažu u postizanju zdravstvenih prednosti mediteranske prehrane.